dukaninteskadamiglängre.blogg.se

Här väljer jag att bearbeta och avslöja vad som hände mig när jag växte upp. Namn är självklart fiktiva.

Deprimerad

Publicerad 2013-08-28 00:25:22 i Allmänt,

Ibland är jag deprimerad rent av. Idag insåg jag att min cykel är stulen. Den var inte värd någonting, men det satte igång min OCD(obsessive controll disorder, alltså tvångstankar eller tvångshandlingar) ordentligt. Jag kollar inte längre om dörren är låst 5 gånger, jag kollar 10-15 gånger istället.

Att leva med OCD har varit relativt enkelt för mig, men man vet aldrig när det blir värre. När jag var orolig för att jag inte hittade en lägenhet, för saker som hände i släkten , bland annat misshandeln av min farbror, och min öronsjukdom så blev aldrig min OCD särskilt mycket värre. Det är sådana större saker som man tycker borde sätta igång OCD:n, men det gjorde de inte. Den blev nästan bättre till och med för då hade jag inte tid att tänka på saken.

Du kan aldrig veta när OCD:n blir värre. Jag har också fått en del av OCD:n som jag aldrig haft förut. Jag har börjat få bacillskräck och jag känner mig skitig trots att jag precis duschat. Den delen är jag inte van vid, jag har aldrig förut känt behovet av att tvätta händerna trots att jag inte behöver det egentligen.

OCD är en psykologisk sjukdom, en ångestsjukdom som det kallas. Vissa kollar om de låst dörren hur många gånger, andra gör saker exakt tre gånger till exempel och blir det fel börjar de om och vissa är sjukligt hygieniska. De finns de som har alla delar av sjukdomen. Det går aldrig att förutse vem som får vilken del av sjukdomen eller ens vem som får den. Sjukdomen kan utlösas av trauman, men den behöver inte bero på ett trauma. Det är väldigt individuellt och det är inget man behöver skämmas för, men däremot väljer de flesta att gömma sjukdomen och försöka vara diskreta för att inte verka annorlunda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela