dukaninteskadamiglängre.blogg.se

Här väljer jag att bearbeta och avslöja vad som hände mig när jag växte upp. Namn är självklart fiktiva.

Maskrosbarn

Publicerad 2013-08-23 23:24:42 i Allmänt,

Vad betyder begreppet "Maskrosbarn" egentligen? Vissa använder det när man talar om barn med psykiskt sjuka föräldrar eller drog/alkoholberoende föräldrar, men det är egentligen fel.

Maskrosbarn är enligt min uppfattning barn med en svår uppväxt, men som tar sig igenom livet ändå. Maskroser kan växa upp vid asfalt och det är så jag tolkar begreppet. Det handlar om att klara sig trots otaliga motgångar. Det handlar om väldigt starka barn.

Jag vet hur det är att vara ett maskrosbarn och de som vet om min livshistoria förundras oftast över hur jag lyckats ta mig igenom det, men jag anser att jag var tvungen. Jag tog en dag i taget och försökte överleva dagen. Om jag hade stannat upp och tyckt synd om mig själv så hade jag troligtvis inte levt idag. Nu i efterhand har jag möjligheten att tänka tillbaka och vara tacksam för att jag lever fortfarande.

Dessutom vet jag att det finns personer som har gått igenom värre saker än jag gjorde och jag tror aldrig att jag hade utsatts för dessa prövningar om jag inte skulle klarat av dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela