dukaninteskadamiglängre.blogg.se

Här väljer jag att bearbeta och avslöja vad som hände mig när jag växte upp. Namn är självklart fiktiva.

Kontroll

Publicerad 2013-05-09 20:15:14 i Allmänt,

Jag lider av OCD (obsessive-compulsive disorder, tvångssyndrom. Det innebär att jag kollar om jag stängt av spisen, om datorn står rätt så att den inte kan ramla ner, om nycklarna är i fickan, om jag låst osv. Jag är dock inte förvånad, det är mitt sätt att hantera det som har hänt mig. Det började tidigt, redan efter en kort tids övergrepp så hade jag utvecklat OCD. Jag påverkar inte så mycket av det, utan det är ett sätt att försöka hantera helt enkelt. I början var det svårt att hantera, men nuförtiden så är jag van. Jag behöver kontrollera vardagen och det försöker jag göra med hjälp av tvångssyndromet. 
 
Tack för att du ger mig sinnesro att acceptera vad jag inte kan förändra, mod att förändra vad jag kan och förstånd att inse skillnaden. 
 
Textraden ovanför är skriven av en av artisterna som jag brukar tycka om att lyssna på, Jag skulle vilja kunna strunta i sådant som jag inte kan kontrollera, men jag behöver kontroll i min vardag. Mitt rum kan vara hur stökigt som helst, det rör mig inte ryggen, men min telefon måste det vara ordning i. Samma sak i min lilla kalender.  Det finns vissa saker som jag måste kontrollera och det finns andra saker som jag inte måste göra det med. Det är som jag har en väska som jag använder till universitet, om jag har med mig iPaden till universitet så måste den ligga i mittenfacket, annars får jag panik rent av.
 
Kontroll är viktigt för många personer. Jag blir lugnare om jag känner att jag har kontroll på specifika saker. Jag anser att de flesta behöver någonting för att göra vardagen enklare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela